Alla inlägg den 2 september 2011

Av Emelie och Daniel - 2 september 2011 12:25

Vi lever i förändringens tider.. Eller nåt i den stilen?!


Jag har under flera år haft stora problem med ryggen. Det började för ganska precis 8 år sedan med en ryggskada som jag drog på mig vid en ridolycka.

Sedan, för 6 år sedan, hade jag och min storebror en brottningsmatch (jag veet att vi kanske var liiite gamla för detta, men det var roligt så länge det varade) där vi lyckades dra min axel ur led. Det var inte det att den hamnade fel som orsakade själva skadan, utan det var när jag efter flera misslyckade försök med att få den tillbaka, fick panik. Jag slog tillbaka axeln och förstörde i samma veva massa grejs där inne. Armen och axeln svullnade upp och blev helt blå. Vi var allihop säkra på att jag hade knäckt axeln.


Det blev en tur till akuten där jag fick beskedet att inget var brutet (Tack och LOV!), MEN hela leden hade blivit skadad. Det krävdes ingen akut operation. Men det kunde bli tal om en längre fram. Tills vidare, för att stödja leden, behövdes muskler för att den inte skulle hamna ur led bara jag lyfte armen.


Med en trasig axel är det HOPPLÖST att träna. Att göra en armhävning fanns inte med på världskartan då det sa "Flopp" och axeln inte låg i sitt rätta läge.

Jag trodde länge att det var kört. Att det bara var en operation som kunde hjälpa mig.


Ända fram till för nåt halvår sedan då jag började få massage ett par gånger i veckan. Den otroligt smärtsamma, men ack så välbehövliga, massagen gjorde att mina musker sakta sakta sakta stimulerades och byggdes upp något.

Nu har det gått en tid sedan sista massagen men axeln är fortfarande i ruggigt bra skick jämfört med innan.

Att den överansträngs mellan varven, att jag drar på mig olika inflammationer i de flesta musklerna i överkroppen, och att jag faktiskt har riktigt ont ibland verkar inte ha påverkat så mycket.

Axeln håller otroligt nog ihop så pass att jag kunnat börja träna den lite. Inte bara axen för den delen!


När jag fyllde år fick jag en sån här  

Av svägerskan..


Grymt bra grej den där bollen!

Trodde aldrig att det skulle kunna vara så effektivt att träna med en boll. Men oouf så jag bedrog mig! Nu ska jag (med hjälp av lite träning tänkte jag) få, åtminstone något bättre, ordning på min rygg och min axel. Och med denna så kan jag till och med göra armhävningar! (och fler än bara en, som innan) Det trodde jag aldrig skulle hända igen.


Träningspass 1 resulterade i en sjuhelvets träningsverk som satt i nästan en vecka. Kunde inte resa mig ur soffan utan att ta ordentligt med sats först. Inte skratta och inte hosta för så kändes det som om kroppen skulle gå av på mitten.

Efter pass nummer 2 var det samma visa en gång till. Nästan värre. Precis hela kroppen får jobba (och ryggövningarna tar dessutom läskigt mycket på låren!).

Jag har aldrig kört längre än 20 minuter och då har jag ändå gått igenom hela kroppen.


Den rekomenderas STARKT! Dessutom är den jättebillig jämfört med andra träningsredskap, eller ett gymkort! Hur bra som helst, helt enkelt..


Pröva den!

Presentation


Vilka är vi då?
Jo, vi är det helt perfekta lilla tvåmanna-teamet med framtidsvisioner som heter duga!

I augusti föll vi pladask för ett gammalt hus, inte så lite gammalt, byggåret var 1801, med ett ganska stort renoveringsbehov och med en helt...

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards