Direktlänk till inlägg 9 juli 2012

Semester och bilder på köket.

Av Emelie och Daniel - 9 juli 2012 21:47

ÄNTLIGEN blev det semester! Helt underbart. Vi behövde lite vila.


Vad har hänt sedan sist?

Jag har hunnit bli gudmor till världens finaste guldklimp. Josefin heter hon, är snart åtta månader och det gosigaste som finns.


Annars har det inte hänt så mycket förutom att vi, innan vi gick på semester, hann med ännu en impulsrenovering. Den här gången var det köket som fick sig ett facelift. Vi valde att behålla de gamla 50-tals stommarna och luckorna. Golvet var inte helt gammalt så även det fick vara kvar. Inte heller spisen behöver pensioneras ännu. Men resten är (snart) gjort.


Naturligtvis så ville jag sprutmåla luckorna. Sagt och gjort. Fast efter fjärde luckan skar kompressorn så det blev inte så mycket med det om man säger så.

Hur som helst så har de, provisoriskt, beige-målade luckorna blivit vitlackade.

Kaklet som vi hade har jag dött åt varenda dag i ett och ett halvt år så det var bland det första jag beställde hem. De gamla plattorna var 25*25 cm. De var beige och räfflade och hade stora fula blommor men någon konstig struktur. Desstom fanns det inte ens nån fog... (Öööh!?)

De nya är små, rättare sagt 10*5 cm, och vita. Och det är inte kakel, utan klinker. Till det har vi en mörkgrå fog. Jättefint!


Sen drog vi på IKEA, underbara IKEA, och köpte en ny fläkt. En rostfri med kåpa istället för den gamla gulnade inbyggnadsfläkten som inte ens gick att ta isär och rengöra ordentligt. Passade på och köpte en sån där lysgrej och elkontakt som man har ovanför diskbänken också så vi äntligen fick bort det äckliga lysröret där. Hatar lysrör. På riktigt.

Samtidigt gjorde vi BauHaus. Nya tapeter och bänkskivor blev det där. Ekskivor! De gamla var spånplattor med, heter det folie? Som skulle föreställa marmor.. Inte okej.

Sen blev det byggmax för införskaffning av spont så Daniel tillslut fick sin bröstning.


Vi levde i ett helt otroligt renoveringskaos i två veckor. Igen. Efter typ fjärde dagen började jag att fundera på vad i helvete jag hade gett mig in på. Och inte för att skryta eller så, men jag gjorde nästan allt själv. Utom eldragning och upphängning av fläkt och lite småfix. Kapade bänkskivorna gjorde jag inte heller. Det tordes jag inte.

Det var första gången jag kaklade och med tanke på att vi har en halvskev timmervägg bakom så tycker jag att det vart helt okej. Inte helt rakt på alla ställen, men vafan, det ska väl vara lite hemmagjort iaf? Skulle vi ha fixat väggen så den blev rak hade vilken metod som helst byggt så pass mycket att det inte hade gått ihop med diskbänken nedanför.


Kvar att göra nu då?

Vi väntar fortfarande, efter flera veckor, på nya elkontakter, strömbrytare och sånt. De skulle egentligen ha kommit för länge sedan. Men de vi skulle köpa dem av hade tydligen lite strul med sin leverantör. Så typiskt. Sen ska vi byta vattenkran också. Kylskåpet ska också bytas, och micron. I övrigt är det klart.


Här kommer iaf lite bilder. Det finns några bilder här i bloggen någonstans på hur det såg ut innan. Får jag gissa så skulle jag säga att de finns i början av dec 2010. Den som vill se får leta själv.


 

Själva "köksdelen".


 

Lite närmare. Här syns det nya lyset :)


 

 Åt andra hållet. Jag ÄLSKAR verkligen tapeten!!! Och nu ser jag att ena luckan är öppen. Det bjur jag på.


 

Tredje väggen. Massa skräp, men det där är våran källsorteringshörna. Eller vad man ska säga.


 

Klockan är en födelsedagspresent från bästa svärfar och hans fina dam. Passar som handen i handsken!

 
 
josefine

josefine

10 juli 2012 18:35

så fin blogg du har :)

http://www.nattstad.se/daretodream

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie och Daniel - 21 juli 2014 21:19

Nu kompisar har vi börjat projekta igen. Friggen har fått ny färg, den var fult gul med vita knutar, men nu är den vit med grå knutar. Mycket bättre så tycker vi.    Sen så stöp vi, bokstavligt talat, över en sommarstuga för ett tag sedan. Ett su...

Av Emelie och Daniel - 16 april 2014 10:47


Ni som känner oss vet att vi har levt under lite press under en längre tid. Jag ställde ett ultimatum på en gravt alkoholiserad och mentalt sjuk släkting, att det var dags att välja. Söka hjälp, eller förlora oss. Den här släktingen valde att reage...

Av Emelie och Daniel - 8 juni 2013 22:42

Hej hej bloggen! Vi har haft lite bloggtorka, så att säga, men nu är det dags för en uppdatering.   För exakt tre veckor sedan började vi riva den gamla altanen, och nu har vi snott ihop en ny. Tänkte därför bara titta in för att fylla på med l...

Av Emelie och Daniel - 27 januari 2013 15:07

Vinter och våra vattenledningar är två saker som man helt enkelt ska försöka låta bli att kombinera så långt det är möjligt.    Första vintern vi hade huset frös vattnet i februari när den sista köldknäppen kom. Det var då lite mer än 30 minusgra...

Av Emelie och Daniel - 4 november 2012 18:33

Som rubriken lyder. I helgen har vi haft spökfest. Eller vi och vi, Julia har. För länge sedan började hon tjata om att få ha en liten fest. Och lagom tills vi fått både hål i huvudet och blödande öron så slog vi till och bjöd in några tjejer. ...

Presentation


Vilka är vi då?
Jo, vi är det helt perfekta lilla tvåmanna-teamet med framtidsvisioner som heter duga!

I augusti föll vi pladask för ett gammalt hus, inte så lite gammalt, byggåret var 1801, med ett ganska stort renoveringsbehov och med en helt...

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards