Alla inlägg under oktober 2010

Av Emelie och Daniel - 18 oktober 2010 19:09

... Snarare helt enkelt inte haft tid med en uppdatering!

Nu skulle man kunna säga att det händer grejer i huset! :) Alla golven har rivits bort och vi har äntligen börjat bygga. Mycket har det inte hunnit bli eftersom man alltid får sig en massa trevliga överraskningar när man håller på med gammhus så här. Men nu börjar vi kunna få oss en vision av hur allt tillslut kommer att bli där på övervåningen. 

Fint kommer det bli! Det är bara en massa jox där i mellan..

Av Emelie och Daniel - 14 oktober 2010 20:14

Nu har vi kommit hem och hunnit stoppa dottern i säng. Så här kommer dom utlovade bilderna på köket! :)

Men först.. En väldigt sugen Saga vid middagsbordet som gjorde ALLT för att komma åt Daniels tallrik. Ni får ursäkta den otrevliga blixten!


 

Fast hon gav sig inte i första taget!

 

Och försökte klamra sig fast vid stolen...

 


Och nu...

Det som en gång var ett Kök! Men som just nu är det bara en enda röra ;) Nu också utan golvmatta och en bit av en till vägg..

 

Och sen D och J som studerar det knöliga golvet!

 



Så där ja!

Av Emelie och Daniel - 14 oktober 2010 16:46

Idag var ju som sagt dagen då golvleveransen skulle komma. Någon gång mellan 10 och 12 skulle DHL komma till huset. Jag, dottern och pappa for dit strax innan 10. Gissa när leveransen kom!

Inte en sekund för tidigt enligt min mening.. 12.10 var den där!

Nåja.. Det finns ju inget tråkigare än att sitta i ett så gott som tomt hus och vänta när man vet att det egentligen finns HUR mycket som helst att göra.

Så vi, jag och pappsen som också börjat insjukna, tog oss ett ryck och slet ut golvet ur det gamla köket OCH rev ner den sista biten vägg som skulle bort. Det tog allt som allt cirkus 40 minuter. Bra jobbat för att vara gjort av två sjuklingar om jag får säga det själv! ;)


Hur som, golven är snygga iaf! Väl värda all väntan! För den som inte visste så är två timmar och tio minuter länge när man väntar..

Tyvärr fick inte kameran följa med idag. Vilket jag bittert ångrar, för det har ändå blivit lite förändringar där uppe.

Därimot så ska vi efter middagen ta oss en sväng ut till huset för Daniel vill så klart kolla in dom nya golven. Sen vill han säkert se så vi inte hunnit riva ner hela kåken medans han vart på jobbet! ;) Jag åker enbart ut för att rasta kameran i byggdammet!


Ooh förresten! Den tidigare ägaren pekade ut vart varmvattenberedaren satt för Daniel och när han visade den för mig trodde jag att jag skulle smälla av.. 24 liter!!!!!! Det är ju så lite så.. Så det finns nästan inte!

Det roliga är bara att tanten inte hade en aning om vad det var för nåt hon pekade ut, talade min pappa glatt om för mig idag. Det som vi trodde oss vara tvungna att byta ut typ NU var ingen varmvattenberedare. Det var ett expansionskärl! 

Det roliga här, jag tycker iaf att det är roligt! Och pappa med tydligen, är det att för ett par år sedan installerades en bergvärmepump i huset. Och det vi inte riktigt hajjade var att i den här pumpen (eller vad det är som är i den där lådan) sitter en INBYGGD varmvattenberedare.. På 160 liter!!!!

En positiv överraskning som dessutom bjöd på ett litet asgarv!


Nu ska jag banne mig ta och kolla till kycklingen som står i ugnen!

Bilder från idag kommer senare. Jag lovar!


Tjong!

Av Emelie och Daniel - 13 oktober 2010 13:37

Precis som rubriken säger, det här duger inte!

Just för stunden är det nånting som sätter lite käppar i hjulen för oss, som gör att vi inte riktigt fixar det här med att renovera just nu..

Så här är det: 2 av dom som utgör vår familj ligger däckade i en sjuhelsikes halsonta och HÖG feber. Dottern ligger för stunden klubbad i vår säng och sover som om inget annat fanns. Det sista hon sa innan ögonen föll igen var: Orkar inte mer..

Jag har varit där jag med, sen i förrgår kväll. Men idag bestämde jag mig för att proppa i mig ipren tills benen skulle orka bära mig. Det ser ju ut som om, ja jag vet inte vad, har gått fram här hemma.. Diskhögen bokstavligen skrek efter att få bli omhändertagen. Så jag tog mig an uppgiften. Det tog ovanligt lång tid att ta sig igenom högen eftersom ingen rört den på flera dar. Trodde nästan att besticken aldrig skulle ta slut där på botten av diskhon! Sen när allt var klart var det bara att fortsätta in i barnens rum. Plockade ihop och tänkte precis ta fram dammsugarnen när orken bara försvann.. Så nu sitter jag här, med en mastodonto strumphög som ska sorteras och paras ihop med sina makar och en hel lägenhet på 73 kvadrat som behövde dammsugast typ senast i förrgår.. Jah!

Tack och lov så är minstingen (sonen på 3 år) hos sin mormor så vi halvdöda får ta det liite lugnt innan det är dags för oss att återuppstå. Tusen tack till mormoran som ställer upp när det är kris! När vi ändå är igång och tackar så kan vi ju tacka morfaren med som får agera privat chaffis lite titt som tätt ;)


Hur som haver, skorna skaver (både jag och dottern lider faktiskt av skoskav!)

Imorrn kommer det nya golvet! Så vi vill ha massor med "krya på er-önskningar" så vi blir friska och kan få ut det gamla golvet nu!


Nu tänker jag inta liggläge i soffan eftersom sängen uppenbarligen är upptagen!


Tjingeling!

Av Emelie och Daniel - 12 oktober 2010 10:50

Hur roligt det än är att vara i huset och hålla på med allt så måste man ibland ta en liten paus och göra något annat, som tex att vila! Idag är en sån dag..

Av Emelie och Daniel - 11 oktober 2010 20:21

Nu är hela köket borta, så nu återstår bara lite städning innan golvet åker ut. Sen kan vi börja bygga :D


Så här ser det ut nu

 


Och taget från det nya "hålet"

 

Nu är vi trötta, som sjutton!

Av Emelie och Daniel - 10 oktober 2010 20:56

ÄNTLIGEN är huset VÅRT! Nycklarna fick vi i fredags och på lördagen tog vi oss en sväng till byggmax för lite shopping av allt vad man nu kan tänkas behöva vid en renovering. Sen direkt hem för lite snabbmiddag och sedan vidare mot huset.

Vi började riva det gamla köket på övervåningen direkt. Så här såg det ut innan vi började!

  Inte allt för vackert, eller hur?


Vi började med att plocka ner listerna...

   


Det gick i en rafflande fart det här! Men under dag ett hann vi " bara" med att få bort köksdelen på den här sidan..

 

Dag två, dvs idag, blev det en till tur till byggmax för inköp av det som inte fick plats under den första turen igår. 

Senare på eftermiddagen kom underbara Maddis förbi och var villig att hjälpa till med att rensa och tömma de gamla blommlådorna på altanen..

 

Sen fortsatte arbetet. Nu skulle halva väggen i köket tas ner... Fram med den nya fina motorsågen bara!

 


Sen var det bara till att börja riva bort bräderna!

 


Självklart så hjälptes vi åt!

 

Min kära far som är en gammal snickare kom också förbi för att hjälpa till med att peka och tala om vad och hur vi skulle göra. Vi är ju inga proffs direkt! ;)

 

Dessutom var det pappa som bestämde när fikapauser skulle tas, tyvärr hade vi inte med oss nån smörkniv, men snickrar man så har man ju alltid en morakniv på sig. Den kniven fick ersätta smörkniven..  


Nu är den biten av väggen som skulle bort, borta! Vi har faktiskt varit helt otroligt duktiga! :)

Av Emelie och Daniel - 7 oktober 2010 08:37

Man skulle nästan kunna undra om det är så att vi har lite svårt att bestämma oss. För det blir inget av öviksplanerna heller. Det är nämligen så att det blir HUS istället! Redan på fredag kommer ALLT att vara klart och huset blir vårt på riktigt. Istället för att roa oss med att åka bort så börjar vi nog riva ut köket på övervåningen. Sen måste det nog bli en liten tripp till birsta för att införskaffa verktyg och byggmaterial.

Sugen på att hjälpa till? Någon..? ;D

Det här känns helt underbart. Idag är det torsdag så fredag är ju redan imorgon!

Nu pirras det sådär skönt i hela kroppen av längtan.


Vi har bott trångt ett tag, först klämde vi ihop oss, jag (Emelie), barnen och gammkatten bodde från början i en liten 2:a på 55 kvadrat. Det var trångt vill jag lova!

Efter det blev det vår nuvarande 3:a. Barnen fick varsitt rum och jag och Daniel sover just nu bakom en skena med panelgardiner som delar av tv-rummet. Att vi nu ska få ett eget sovrum känns helt fantastiskt! Bara att ha en dörr att stänga om sig är något som vi längtat efter länge.

Det är inget fel på 3:an. Absolut inte! Tvärtom så är den grymt mysig och vi kommer nog att sakna den lite bägge två. Men fördelarna med huset är så många!

Det kommer helt enkelt bli hur bra som helst!


Presentation


Vilka är vi då?
Jo, vi är det helt perfekta lilla tvåmanna-teamet med framtidsvisioner som heter duga!

I augusti föll vi pladask för ett gammalt hus, inte så lite gammalt, byggåret var 1801, med ett ganska stort renoveringsbehov och med en helt...

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards